18 Mayıs 2016 Çarşamba günü, Batıkent Şevket Evliyagil Meslekî ve Teknik Anadolu Lisesi konferans salonunda yapılan toplantıya, Yenimahalle Kaymakamı Mustafa Dündar, Yenimahalle İlçe Millî Eğitim Müdürü Seyit Ahmet Kayhan, TOBB ETÜ Güzel Sanatlar ve Mimarlık Fakültesi Sanat ve Tasarım Bölüm Başkanı Prof. Dr. Vedat Özsoy, Ankara İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü Tanıtma Şube Müdürü Kudret Cabılar ve İl Kültür Müdürlüğü Proje Sorumlusu Elif Özkan, MTA Tabiat Tarihi Müzesi Müze Eğitimcisi Rukiye Dilli, Yenimahalle İlçe Millî Eğitim Müdürlüğü Şube Müdürleri Adem Gül ve Murat Dilek’in yanı sıra Yenimahalle ilçesine bağlı resmî ve özel ortaokullarda görevli idareci ve öğretmenlerle birlikte proje ekibi katıldı.
Toplantıda konuşan İlçe Millî Eğitim Müdürü Seyit Ahmet Kayhan: “Biz vizyonu geniş, “fikri hür, vicdanı hür, irfanı hür ”bir nesil yetiştirmek istiyorsak bu nesli dört duvar arasında yetiştiremeyiz. Projemizle diyoruz ki, sınıf artık her yer olmalı, sınıf yaşadığımız şehir olmalı, yaşadığımız dünya olmalı, sınıf bir göl kenarı, sınıf bir köşk olmalı, sınıf bir rasathane, bir müze olmalı, sınıf bir cami köşesi olmalı. Sınıf sonsuzluk olmalı… Biz projemizle çocuklarımızın sonsuzhayallerine son koymuyoruz!” dedi.
Duvarsız Dersliklerimiz başlıklı sunumuyla öğretmenlerimizi bilgilendiren Prof. Dr. Vedat Özsoy, okul dışı öğrenme ortamlarının birer derslik olduğunu ve ülkemizin büyük bir açık hava müzesi olduğunu vurgulayarak eğitimin buralarda da sürdürülmesi gerektiğini belirtti.
Ankara İl Kültür ve Turizm Müdürlüğünün de ortak olarak yer aldığı proje Ankara Kalkınma Ajansı Doğrudan Faaliyet Desteği bünyesinde finanse edildi. Şubat – Nisan 2016 arasını kapsayan 3 aylık projenin danışmanlığını TOBB ETÜ Güzel Sanatlar ve Mimarlık Fakültesi Sanat ve Tasarım Bölüm Başkanı Prof. Dr. Vedat Özsoy üstlendi. MTA Tabiat Tarihi Müzesi Müze Eğitimcisi Dr. Rukiye Dilli’nin de akademik olarak destek verdi.
Farklı branşlardan 6 öğretmenin de görev aldığı proje: Ankara ilinde yer alan doğal, tarihî ve kültürel mekânlar ile bilim merkezlerinin ortaokul ders müfredatıyla ilişkilendirilerek üretilecek araştırma yayınları yoluyla Ankara’da görevli ortaokul öğretmenleri tarafından bu mekânların okul dışı öğrenme ortamı olarak kullanılması sonucu Ankara’nın doğal, tarihî ve kültürel varlıklarının gelecek nesiller tarafından tanınmasının ve bu varlıkların çevresel değerlerinin gözetilmesini sağlamayı amaçlamıştır.
Projenin hedef kitlesi Ankara ili merkez ve çevre ilçelerindeki ortaokullarda görevli Türkçe, matematik, sosyal bilgiler, fen bilimleri, din kültürü ve ahlâk bilgisi ve görsel sanatlar öğretmenleridir.
Proje yoluyla yapılacak çalışmalar sonucunda Ankara’daki doğal, tarihî ve kültürel mekânlar ile bilim merkezleri ortaokul ders müfredatıyla ilişkilendirilerek öğretmenlerin bu ortamları öğrenme ortamı olarak kullanmaları sağlanacaktır.
Proje boyunca Ankara’nın merkez ilçeleri başta olmak üzere Polatlı, Beypazarı, Nallıhan, Kızılcahamam gibi ilçelerinde saha incelemeleri yapılmış ve “OKULUM ANKARA-Öğretmenler İçin Ankara Rehberi” başlıklı yayında 84 mekâna yer verilmiştir. Ayrıca rehberde öğretmenlerin okul gezilerini sağlıklı yürütebilmeleri için gerekli iş akışına ve bu iş akışında gerekli evrakların örneklerine de yer verilmiştir.
Bununla birlikte öğretmenlerin ziyaret edecekleri mekânlarda öğrencileriyle yapabilecekleri etkinliklere dair örneklere yer verilmiş ve öğretmenlerin ziyaretlerini nasıl değerlendirebilecekleri konusunda da önerilerde bulunulmuştur. Mekânlara ait detaylı bilgilerin ve fotoğrafların yer aldığı rehber, öğretmenler dışında konuya ilgili kişilerin de kullanabileceği bir şekilde tasarlandı.
Rehber’in yanı sıra proje sonuçlarının paylaşıldığı ARAŞTIRMA SONUÇ RAPORU da proje çıktısı olarak eğitim camiasının ve akademisyenlerin hizmetine sunuldu. Proje sürecini ve proje sonucunda elde edilen sonuçlarla, okul dışı öğrenme ortamlarının kullanımına yönelik önerilerin yer aldığı yayın, bu alanda proje üretmek isteyenlere de kaynak teşkil edebilecek niteliktedir.
Proje kapanış toplantısının bitiminde proje sonucunda ortaya çıkan yayınlar resmî ve özel ortaokullarda görevli öğretmenlerle paylaşıldı.